خانه / اطلاعات سلامت / تغذیه / برنامه‌ای برای انتخاب هوشمندانه‌ی غذا

برنامه‌ای برای انتخاب هوشمندانه‌ی غذا

برنامه‌ رهنمودهای تغذیه‌ای ایران و کتابچه راهنمای آموزش تغذیه در سالمندان که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است، برنامه غذایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که کمک می‌کند با مصرف انواع مختلف مواد غذایی نیاز خود را تأمین نمایید. یک برنامه غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان می‌شود. هر فردی برای دستیابی به سلامت نیاز به مصرف روزانه تمام گروه‌های غذایی دارد. مواد غذایی به ۵ گروه اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از : گروه نان و غلات این گروه شامل انواع نان بخصوص نوع سبوس‌دار، برنج، ماکارونی و رشته‌ها، غلات صبحانه و فرآورده‌های آن‌ها می‌باشد. میزان توصیه شده مصرف روزانه حداقل ۶ واحد است. هر واحد از این گروه برابر است با:

  • ۳۰ گرم نان یا یک کف دست بدون انگشتان از نان سنگک، بربری و تافتون یا ۴ کف دست نان لواش یا،
  • ۳۰ گرم یا سه چهارم لیوان غلات صبحانه یا،
  • نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته یا،
  • یک چهارم لیوان غلات خام یا،
  • ۳ عدد بیسکویت ساده.

7گروه سبزی‌ها این گروه شامل انواع سبزی‌های برگ‌دار، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب‌ زمینی و… می‌باشد. میزان توصیه شده مصرف روزانه ۳ واحد است. هر واحد از این گروه برابر است با:

  • ۱ لیوان سبزی‌های خام برگ‌دار یا،
  • نصف لیوان نخود سبز، لوبیا سبز و هویج پخته شده یا،
  • نصف لیوان سبزی‌ای پخته یا خام خرد شده یا،
  • ۱ عدد گوجه فرنگی ، هویج یا خیار متوسط

8گروه میوه‌ها این گروه شامل انواع میوه، آب‌میوه طبیعی، کمپوت میوه‌ها و میوه‌های خشک می‌باشد. میزان توصیه شده مصرف روزانه حداقل ۲واحد است. هر واحد از این گروه برابر است با:

  • یک عدد میوه متوسط یا
  • نصف گریپ فروت یا
  • نصف لیوان میوه‌های ریز مثل توت، انگور، انار یا
  • نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه یا
  • یک چهارم لیوان میوه خشک یا
  • سه چهارم لیوان آب میوه تازه.

11گروه شیر و لبنیات این گروه شامل شیر و فرآورده‌های آن (ماست، پنیر، کشک، بستنی و دوغ) می‌باشد. که توصیه می‌شود از انواع کم چرب آن استفاده شود. میزان توصیه شده مصرف روزانه حداقل ۳واحد است. هر واحد از این گروه برابر است با:

  • یک لیوان شیر یا ماست کم چرب یا
  • ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت یا
  • یک چهارم لیوان کشک یا
  • ۲ لیوان دوغ یا
  • یک و نیم لیوان بستنی

12گروه گوشت و حبوبات این گروه شامل انواع گوشت قرمز (گوسفند و گوساله)، گوشت سفید (مرغ، ماهی و پرندگان) تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌هاست. میزان توصیه شده مصرف روزانه حداقل ۲ واحد است. هر واحد از این گروه برابر است با:

  • ۲ تکه ( هر تکه ۳۰ گرم)گوشت خورشتی پخته یا
  • نصف ران متوسط یا یک سوم سینه مرغ یا
  • یک تکه ماهی به اندازه کف دست یا
  • دو عدد تخم مرغ یا
  • نصف لیوان حبوبات خام یا یک لیوان حبوبات پخته یا
  • یک سوم لیوان مغزدانه‌ها

9چربی‌ها و شیرینی‌ها گروه متفرقه محسوب می‌شوند و باید با احتیاط مصرف شوند. ممکن است پزشک شما بخواهد که از رژیم غذایی خاصی بخاطر مشکلات سلامتی همچون مشکلات قلبی یا دیابت که دارید پیروی کنید. یا بخواهد از غذای خاصی پرهیز کنید زیرا ممکن است تاثیر داروها را تغییر دهد. با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد غذاهای جایگزین صحبت کنید. توصیه مهم: از مصرف غذاهایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم پرهیز کنید. برای مثال چیپس، بیسکویت، نوشابه و …

 

 

همچنین ببینید

احساس تشنگی در سالمندان

در دوران ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی ﺳﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻋﻤﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ اﺣﺘﻤﺎل ﮐﻢ ﺁﺑﻲ ﺑﺪن ﻣﻲ ﺷﻮد :  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *