خانه / اطلاعات سلامت / فعالیت بدنی / آیا ورزش باعث ارتقاء سلامت و طول عمر می شود؟

آیا ورزش باعث ارتقاء سلامت و طول عمر می شود؟

متخصصین پزشکی در این مورد به بحث پرداخته‌اند که آیا ورزش منظم باعث طولانی شدن عمر می شود؟ از آنجا که افراد مسن دارای آمادگی جسمانی، بسیاری از ویژگی‌های عملکردی افراد جوان‌تر را نشان می‌دهند، می‌توان دریافت که آمادگی جسمی بهبود یافته و شیوه زندگی نیرومندانه در کهنسالی، روند پیری بیولوژیک را به تاخیر می‌اندازد.

تحقیقات انجام شده در مورد شیوه زندگی معمول و عادت‌های ورزشی ۱۷۰۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد که بین سال های ۱۹۱۶ تا ۱۹۵۰ وارد دانشگاه شده بودند نشان داد که ورزش‌های متوسط هوازی، معادل دوی نرم (سه مایل در روز) سلامت را ارتقا داده و طول زندگی را افزایش می دهد. همچنین مردانی که در هفته ۲۰۰۰ کیلو کالری طی ورزش مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که کمتر و یا اصلا ورزش نمی‌کردند بیش از یک سوم میزان مرگ و میر پایین‌تر داشتند. این میزان کالری(۲۰۰۰ کیلو کالری) پس از انجام فعالیت‌هایی نظیر دویدن نرم روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، دوچرخه سواری، شنا و یا شرکت در حرکات موزون هوازی مصرف می‌گردد.

 همچنین در این مطالعه نشان داده شد که:

  • ورزش منظم با آثار کوتاه کردن عمر به علت استعمال دخانیات و اضافه وزن بدن مقابله می‌کند.
  • حتی در مورد افراد دارای فشار خون بالا، کسانی که به طور منظم ورزش می‌کردند میزان مرگ و میر تا حدود نصف کاهش می‌یابد.
  • ورزش منظم با تمایل ژنتیک مرگ پیش رس مقابله می‌کند. افرادی که یک یا هر دو والدشان قبل از ۶۵ سالگی از دنیا رفته‌اند، با اتخاذ شیوه زندگی شامل ورزش منظم مخاطرات مرگ را تا ۲۵ درصد کاهش داده‌اند.
  • در مورد مردان فعال که والدینشان پس از ۶۵ سالگی نیز به حیات خود ادامه داده‌اند کاهش ۵۰ درصد در میزان مرگ و میر رخ داده است.

 

 فیزیولوژی ورزشی. ترجمه دکتر ابوالفضل ارجمند و پریسا صداقتی. ۱۳۹۰٫ انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران.

همچنین ببینید

ورزش های تعادلی و استقامتی جهت داشتن سالمندی سالم: بخش دوم تمرینات استقامتی

۵ تمرین در این بخش معرفی می گردد هر بار با سه تمرین بدنی آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *